Titta på HELA. Tänk efter och Välj sedan

Det första jag tänkte när jag såg den här filmen är att det hela verkar så overkligt. Jag visste inte att sånt här hände med barn i världen. Jag antar att det är något som är svårt för oss lyckligt lottade i Sverige att förstå de här barnens situation. Men den här filmen berörde verkligen mig, öppnade ögonen för verkligheten.
Det andra jag tänkte var att jag måste donera pengar till det här. Jag måste hjälpa dessa barn. Men sen började jag tänka steget längre. Vad vet jag om Kony och Invisible children? Är allt detta verkligen sant?(inte själva kidnappningarna och de. Utan hjälper verkligen Invisible Children de här barnen?)
Jag börjar ifrågasätta hur man har vinklat den här videon.  Ni har kanske svårt att förstå mitt synsätt. Men jag har lärt mig att alltid ifrågasätta det jag får höra.
Först och främst så främjar den här videon krig. Kanske inte på ett tydligt sätt, men de skickar militär från USA till Uganda för att hjälpa militären där att gripa Kony. Men det kommer att leda till våld och folk kommer att dö i dessa konflikter och med tanke på att Konys armé består av barn borde man faktiskt ha ett annat tillväga gångssätt. Barnen är hotade och rädda, de är tränade att döda. Soldaterna bär vapen i ett krig mot en galen och elak person, men det första hindret till honom är hans armé av barn. Vilket betyder att om militären är villig att göra vad som helst för att få Kony så kommer de barn vi vill rädda att dö. Detta är inte rätt. Vi människor kan göra så mycket utan att kriga och spela maktspel. Om vi alla är enade kan vi ta Kony utan våld. Det finns alltid en bättre lösning än våld.
Fighting for peace is like fucking for virginity.
Together we are strong, in war we are apart. That is wrong and weak. Together we can do anything.
(Ingen aning vart jag hört dom orden, men så sant.)
Det känns som jag har gått och blivit hippie....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0